αρχ. σελίδασυντακτική ομάδατρέχον τεύχοςπροηγ. τεύχηαναζήτησηοδηγίεςεπικοινωνίαenglish

 

τεύχος 12
(Άνοιξη 2008)

περιεχόμενα

περιλήψεις

βιογραφικά

βιογραφικά

 

Γιώργος Βλαστός

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Αθηνών (τάξη Μ. Ρώτα) και έλαβε δίπλωμα το 1997, ενώ την ίδια χρονιά απεφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Paris IV), λαμβάνοντας τον μεταπτυχιακό τίτλο (D.E.A.) στη μουσικολογία. Από τον Νοέμβριο του 2005 είναι διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, έχοντας υποστηρίξει με επιτυχία τη διδακτορική του διατριβή με τίτλο: «Η πρόσληψη της ελληνικής αρχαιότητας στη γαλλική μουσική των αρχών του 20ού αιώνα: 1900-1918». Είναι μέλος της ελληνικής ομάδας εργασίας του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale / Retrospective Index to Music Periodicals, 1800-1950). Έχει συνεργαστεί με τον τομέα εκδόσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και έχει συμμετάσχει σε διεθνή μουσικολογικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

 

  

Αναστασία Κακάρογλου

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και διπλωματούχος πιάνου του Αττικού Ωδείου Αθηνών. Είναι υπότροφος του ΙΚΥ και εκπονεί διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Γάλλοι ερευνητές της ελληνικής μουσικής στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού». Εργάζεται ως εκπαιδευτικός μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

 

  

Σοφία Κοντώση

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο με υποτροφία στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής Ερμηνείας της Academia de Arte G. Enescu στο Ιάσιο της Ρουμανίας με τον M. D. Răducanu, απ’ όπου αποφοίτησε πρώτη με Δίπλωμα Ερμηνείας και Διδασκαλίας το 1996. Πήρε επίσης δίπλωμα πιάνου από το Εθνικό Ωδείο, τάξη D. M. Vintilă, με αριστείο εξαιρετικής επιδόσεως, καθώς και πτυχίο ειδικού αρμονίας. Έχει συμμετάσχει σε masterclasses πιάνου στην Ελλάδα και το εξωτερικό με τους Hans Leygraf, Paola Volpe, Frank Wibaut, και σε τακτικά σεμινάρια ερμηνείας στο Παρίσι με τη Monique Deschaussées, μαθήτρια των Alfred Cortot και Edwin Fischer. Έχει βραβευθεί σε παγκόσμιους διαγωνισμούς πιάνου (Konzerteum στην Ελλάδα και Le Muse στην Ιταλία) και έχει δώσει ρεσιτάλ στην Ελλάδα, τη Ρουμανία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Αυστρία και τη Γερμανία (Gasteig Μονάχου). Έχει συμπράξει με τη Φιλαρμονική του Μποτοσάνι (Ρουμανία) και την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Έχει κάνει ηχογραφήσεις για την Ελληνική και Ρουμάνικη Ραδιοφωνία και Τηλεόραση. Διδάσκει πιάνο από το 1996. Από το 2003 είναι υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και υποψήφια διδάκτωρ στον τομέα της Θεωρίας της Ερμηνείας στο Universitate de Arte G. Enescu του Ιασίου, με υποτροφία του Υπουργείου Παιδείας της Ρουμανίας. Έχει συμμετάσχει σε συνέδριο της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας (Ζυρίχη 2007). Είχε την καλλιτεχνική και επιστημονική επιμέλεια έκθεσης και συναυλιών για τον Λ. Ζώρα (Ινστιτούτο Γκαίτε Αθηνών, 2005). Είναι γενική γραμματέας του Δ.Σ. του Αρχείου Λεωνίδα Ζώρα.

 

  

Biljana Milanović

 

Η Biljana Milanović είναι μουσικολόγος, επίκουρος ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Μουσικολογίας του Βελιγραδίου. Το έργο της καλύπτει την σέρβικη μουσική κληρονομιά του πρώτου ημίσεως του 20ού αιώνος σε ποικίλα διαπολιτισμικά και διεπιστημονικά συμφραζόμενα. Η ίδια επιδεικνύει επίσης ενδιαφέρον και για μουσικο-δραματικά έργα, ενώ η πρόσφατη έρευνά της αφιερώνεται στην μουσική των Βαλκανίων στο πλαίσιο των πολιτισμικών σπουδών, ιδίως του Βαλκανισμού και του Οριενταλισμού, θέτοντας στο επίκεντρο το ζήτημα των συλλογικών ταυτοτήτων καθώς και προβλήματα σχετικά με την έννοια της “ετερότητος”. Έχει δημοσιεύσει πολυάριθμα άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά και έχει συμμετάσχει σε διάφορα διεθνή συνέδρια στην Σερβία και στο εξωτερικό. Μελέτες της έχουν δημοσιευθεί στα σερβικά, στα αγγλικά και στα γαλλικά. Έχει συγγράψει μία μονογραφία για τον συνθέτη και συγγραφέα Milenko Paunović (Milenko Paunović – Δύο τρόποι δημιουργίας). Μεταξύ των κυριοτέρων εργασιών της συγκαταλέγονται ακόμη οι εξής: «Αναλογίες μεταξύ των έργων του George Enescu και σύγχρονων σέρβων συνθετών»· «Η μελέτη της σέρβικης μουσικής του μεσοπολέμου: από τον θεωρητικό-μεθοδολογικό πλουραλισμό στην ολιστική μουσική ιστορία»· «Δραματικές όψεις των ώριμων συμφωνικών έργων του Vasilije Mokranjac»· «Ο Stevan Stojanović Mokranjac και οι επόψεις του εθνοτισμού και του εθνικισμού». Η Biljana Milanović διετέλεσε αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pro musica και είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής του διεθνούς μουσικολογικού περιοδικού Muzikologija.

 

 

Melita Milin

 

Η Melita Milin είναι ερευνήτρια πρώτης βαθμίδας στο Ινστιτούτο Μουσικολογίας του Βελιγραδίου. Απέκτησε τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών της από την Πανεπιστημιακή Σχολή Μουσικής του Βελιγραδίου και έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο της Λιουμπλιάνας. Έχει δημοσιεύσει το βιβλίο Η συνύφανση του παραδοσιακού και του νέου στην σέρβικη μουσική μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο (1945-1965), Βελιγράδι 1998, και πολλά άρθρα σε περιοδικά και τόμους πρακτικών συνεδρίων. Από το 2001 έως το 2003 εργάσθηκε στο ερευνητικό πρόγραμμα «Οι μουσικές ανταποκρίσεις ως αντανακλάσεις των διαπεριφερειακών πολιτισμικών σχέσεων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη» υπό την διεύθυνση του καθηγητή Helmut Loos του Πανεπιστημίου της Λειψίας. Έλαβε επίσης μέρος στο ελληνο-σερβικό ερευνητικό πρόγραμμα «Σέρβικη και ελληνική έντεχνη μουσική· μια συγκριτική μελέτη» (2004-2006) υπό την διεύθυνση της καθηγήτριας Καίτης Ρωμανού του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ανέλαβε την αρχισυνταξία των πέντε πρώτων ετησίων τευχών του διεθνούς περιοδικού Muzikologija (2001-2005), που εκδίδεται από το Ινστιτούτο Μουσικολογίας του Βελιγραδίου. Στις πρόσφατες δημοσιεύσεις της περιλαμβάνονται τα άρθρα «Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός ως επιβεβλημένη ανανέωση του μουσικού εθνικισμού», στο: M. Bek, G. Chew, P. Macek (επιμ.), Colloquium Musicologicum Brunense 36 (2001), Πράγα 2004, σ. 39-43, και «Οι σέρβοι συνθέτες και ο μουσικός εθνικισμός. Η εξέλιξη των δημιουργικών προσεγγίσεων κατά τον 19ο και τον 20ό αιώνα», στο: Georges Kokkonis (επιμ.), Création musicale et nationalismes dans le Sud-Est européen, De Boccard (Association Pierre Belon: Etudes balkaniques), Παρίσι 2006, σ. 127-146.

 

 

Γιάννης Μπελώνης

 

Διδάκτωρ Μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973. Σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στο Εθνικό Ωδείο, και λίγο αργότερα (1997-2001) παρακολούθησε μαθήματα σύνθεσης υπό την επίβλεψη του συνθέτη και μουσικολόγου Γιώργου Ζερβού. Αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1998 ως αριστούχος και με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. εκπόνησε διδακτορική διατριβή με θέμα: «Η μουσική δωματίου του Μανώλη Καλομοίρη», την οποία ολοκλήρωσε το 2004. Έχει εργαστεί σε διάφορα ωδεία ως καθηγητής Ανώτερων Θεωρητικών Μαθημάτων, ενώ από το 2004 διδάσκει στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου.

Κατά την περίοδο 2001-2003 συνεργάστηκε με τον υπεύθυνο της παιδικής χορωδίας «Μανώλης Καλομοίρης» Νίκο Μαλιάρα, συμμετέχοντας σε παραστάσεις και συναυλίες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, του Φεστιβάλ Αθηνών και άλλων θεσμών και ιδρυμάτων. Από το 2004, σε συνεργασία με τον εκδοτικό μουσικό οίκο «Φίλιππος Νάκας», έχει αναλάβει την επιμέλεια ενός μέρους του ορχηστρικού έργου του συνθέτη Γιάννη Α. Παπαϊωάννου. Την περίοδο 2004-2006 συμμετείχε στο – επιχορηγούμενο από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Ανάπτυξης – ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο «Σέρβικη και Ελληνική Μουσική. Μια Συγκριτική μελέτη», με επιστημονική υπεύθυνη την Καίτη Ρωμανού.

Έχει συμμετάσχει ως εισηγητής σε διεθνή συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικά περιοδικά κι εφημερίδες και σε προγράμματα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

 

 

Κώστας Παπαρρηγόπουλος

 

Ο Κώστας Παπαρρηγόπουλος διδάσκει μουσική και μουσική τεχνολογία. Είναι υποψήφιος διδάκτορας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα διατριβής τη Δυτική και Ανατολική προσέγγιση του Τυχαίου στη μουσική των Ιάννη Ξενάκη και John Cage τις δεκαετίες 1950-1960 και με επιβλέπουσα καθηγήτρια την Αικατερίνη Ρωμανού. Σπούδασε στο Τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου Paris VIII και μετά τη Licence, με ειδίκευση στη Σύνθεση υποβοηθούμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστή (Composition assistée par ordinateur), απέκτησε το πτυχίο Maîtrise Μουσικής, με θέμα διατριβής Οι φορμαλισμοί στη μουσική του Iάννη Ξενάκη (Les formalismes dans la musique de Iannis Xenakis) και με επιβλέποντα καθηγητή τον Horacio Vaggione. Είναι επίσης κάτοχος πτυχίου Maîtrise Πολεοδομίας από το Institut d’Urbanisme de Paris. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή μουσικολογικά συνέδρια και έχει δημοσιεύσει άρθρα και μεταφράσεις.

 

 

Καίτη Ρωμανού

 

Η Καίτη Ρωμανού είναι μουσικολόγος, διδάκτωρ Μουσικολογίας (Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών), με Master of Music στην Μουσικολογία (Indiana University, Bloomington, Indiana, Η.Π.Α.). Από το 1993 διδάσκει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ήταν μουσικοκριτικός στην εφημερίδα Η Καθημερινή (1974-1986). Δίδαξε σε ωδεία της Αθήνας, του Άργους, της Καλαμάτας και του Βόλου.

Είναι επιστημονική υπεύθυνη της ελληνικής ομάδας εργασίας του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale / Retrospective Index to Music Periodicals, 1800-1950) και μέλος της συμβουλευτικής επιστημονικής επιτροπής των περιοδικών Μουσικολογία και Πολυφωνία.

Έχει δημοσιεύσει πολλά επιστημονικά άρθρα και κεφάλαια (σε περιοδικά και συλλογικές εκδόσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού) καθώς και τα βιβλία: Εθνικής Μουσικής Περιήγησις. 1901-1912, 2 τόμοι (Κουλτούρα, Αθήνα 1996)· Ιστορία της Έντεχνης Νεοελληνικής Μουσικής (Κουλτούρα, Αθήνα 2000)· Η Ελληνική μουσική στους Ολυμπιακούς Αγώνες και τις Ολυμπιάδες (1858-1896) (Υπουργείο Πολιτισμού / Κουλτούρα, Αθήνα 2004)· Η μουσική βιβλιοθήκη της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας (Κουλτούρα, Αθήνα 2004)· Έντεχνη Ελληνική Μουσική στους Νεότερους Χρόνους (Κουλτούρα, Αθήνα 2006). Είναι επιμελήτρια της τρίγλωσσης συλλογικής έκδοσης Aspects of Greek and Serbian Music (Ορφεύς, Αθήνα 2007).

 

 

Νέστωρ Ταίηλορ

 

Σπούδασε σύνθεση στο Guildhall School of Music & Drama και στο Πανεπιστήμιο Royal Holloway του Λονδίνου. Είναι κάτοχος των τίτλων LGSM (Ανώτερα Θεωρητικά – Ενορχήστρωση) και CAMS (Σύνθεση) του Guildhall School of Music, και των μεταπτυχιακών τίτλων M.Mus. και M.Phil. (Σύνθεση) του University of London. Σπούδασε επίσης διεύθυνση ορχήστρας με τους Δημήτρη Αγραφιώτη και Ραφαήλ Πυλαρινό, αποκτώντας το δίπλωμα ALCM Conducting του London College of Music.

Πολλά από τα έργα του έχουν παρουσιασθεί σε σημαντικούς συναυλιακούς χώρους της Ελλάδας (Εθνική Λυρική Σκηνή, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ινστιτούτο Goethe Αθηνών κ.λπ.), και του εξωτερικού (Conway Hall, Royal Festival Hall, Θέατρο της Όπερας του Lübeck, Μεγάλη Αίθουσα της Φιλαρμονικής της Οδησσού, Kioi Hall στο Τόκυο κ.λπ.).

Υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright στο Πανεπιστήμιο του Yale (2005-2006). Τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών και της Α.Ε.Π.Ι. Συγγραφέας των βιβλίων Η Αρμονία των Πυθαγορείων (εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 2000) και Η τεχνική του ντιβίζι στα έγχορδα (εκδ. Ορφέας, Αθήνα 2007).

 

 

Χαρίκλεια Τσοκανή

 

Η Χαρίκλεια Τσοκανή γεννήθηκε στο Μελισσοχώρι Θηβών. Είναι λέκτωρ Μουσικής και Επικοινωνίας στο Τμήμα Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Διδάσκει τα μαθήματα: Μουσική και Επικοινωνία Ι – Σημασίες και σύμβολα του ήχου· β) Μουσική και Επικοινωνία ΙΙ – Μουσική, Μύθοι, Αρχέτυπα· γ) Μουσική Τελετουργία και Πολιτισμός· δ) Πολιτιστικό εργαστήριο – Εργαστήριο ήχου και μουσικής επικοινωνίας. Έχει δημοσιεύσει μελέτες και άρθρα σχετικά με την μουσικότητα της ελληνικής γλώσσας, τους τρόπους επικοινωνίας στο δημοτικό τραγούδι, την μουσική εμπειρία στον εικοστό αιώνα, τον μουσικό συμβολισμό και ιμπρεσσιονισμό. Τα τελευταία χρόνια η έρευνά της εστιάζεται στις σημασίες και τα σύμβολα του ήχου στον αρχαίο και νεότερο ελληνικό πολιτισμό. Από τις εκδόσεις «Αλεξάνδρεια» κυκλοφορεί η μελέτη της σχετικά με την γέννηση της μουσικής από τον μύθο, με τίτλο Η Κραυγή της Μέδουσας (Βραβείο της Ένωσης Κριτικών Μουσικής και Θεάτρου για το 2007).

 

 

Ιωάννης Φούλιας

 

Διδάκτωρ μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (προσωπική ιστοσελίδα: http://users.uoa.gr/~foulias). Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Μαθήματα μουσικής ξεκίνησε το 1989 στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας, απ’ όπου έλαβε τα πτυχία Αρμονίας (1994), Αντιστίξεως (1996), Φούγκας (1998) και Πιάνου (1998). Το 1994 εισήχθη στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, από το οποίο απεφοίτησε ως αριστούχος το 1999 και στο οποίο υποστήριξε επιτυχώς την διδακτορική του διατριβή στην μουσικολογία το 2005 (Αργά μέρη σε μορφές σονάτας στην κλασσική περίοδο. Συμβολή στην εξέλιξη των ειδών και των δομικών τύπων μέσα από τα έργα των Haydn, Mozart και Beethoven). Είναι μέλος της Συντακτικής και της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού Πολυφωνία και μέλος της Γραμματείας Σύνταξης του περιοδικού Μουσικολογία, ενώ διετέλεσε πρόεδρος και γραμματέας του Συλλόγου Αποφοίτων του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και αντιπρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του Εκκλησιαστικού Οργάνου. Έχει επίσης συμμετάσχει στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα RIPM, σε επιστημονικές ημερίδες και σε διεθνή συνέδρια, έχει δημοσιεύσει πρωτότυπα άρθρα και μεταφράσεις σε μουσικολογικά και μουσικά περιοδικά καθώς και σε άλλες επιστημονικές εκδόσεις, και συνεργάζεται επί σειρά ετών με τον Τομέα Εκδόσεων του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

 

 

 
© 2002-2018 Περιοδικό Πολυφωνία