Το
περιοδικό Πολυφωνία δημιουργήθηκε
με τη
φιλοδοξία να αποτελέσει το βήμα για την άρθρωση επιστημονικά τεκμηριωμένου
λόγου όσον αφορά τα θέματα της μουσικής τέχνης. H έκδοσή του δεν
αποτελεί μια καινοτόμο προσπάθεια στον εκδοτικό μουσικολογικό χώρο
της Ελλάδας, δεδομένου ότι το ενδιαφέρον για έγκυρη ενημέρωση και
δημιουργική συζήτηση έχει ήδη εκδηλωθεί από την ελληνική μουσικολογική
κοινότητα μέσα από την έκδοση αντίστοιχων περιοδικών. Οι βάσεις,
λοιπόν, για την καλλιέργεια, την ανάπτυξη και την καθιέρωση της
μουσικολογίας στον εκδοτικό χώρο έχουν, παρ’
όλες τις δυσκολίες, τεθεί.
Σε
μια χώρα με ολοένα αυξανόμενες
ανάγκες στον τομέα της μουσικής επιστήμης, το περιοδικό Πολυφωνία
φιλοδοξεί να αποτελέσει την αντανάκλαση της δυναμικής που παρουσιάζει
ο χώρος αυτός τα τελευταία χρόνια. H δυναμική αυτή εκφράζεται τόσο
μέσω της συνεχούς δημιουργίας νέων μουσικών και μουσικολογικών τμημάτων
στην Ανώτερη και Ανώτατη Εκπαίδευση, όσο και μέσω της διαρκούς στελέχωσης
διαφόρων πολιτιστικών και εκπαιδευτικών φορέων με αποφοίτους των
τμημάτων αυτών, συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην αναμόρφωση
της μουσικής εκπαίδευσης του τόπου, αλλά και στην εν γένει πολιτιστική
πρόοδο και ανάπτυξη.
O πυρήνας της πρώτης Συντακτικής και Συμβουλευτικής Επιτροπής της
Πολυφωνίας συγκροτείται από αποφοίτους του Τμήματος Mουσικών Σπουδών
της Αθήνας, σε επικύρωση των ουσιωδών δεσμών που αναπτύσσονται υπό
την σκέπη του Πανεπιστημίου. H συγκυρία να συγκαταλεγόμαστε κι εμείς
στους πρώτους καρπούς της εγχώριας εκπαιδευτικής δραστηριότητας
του κλάδου της μουσικολογίας ενισχύει το αίσθημα ευθύνης απέναντι
σ’ όλους αυτούς, οι οποίοι έχουν αφιερώσει ένα μεγάλο μέρος του
δημιουργικού τους έργου στην ανάπτυξη του επιστημονικού αυτού πεδίου.
H
επιλογή του όρου “πολυφωνία”, ως ονόματος του περιοδικού,
έρχεται σε αντίθεση με το πνεύμα της εξειδίκευσης, η οποία χαρακτηρίζει
την εποχή μας, προτείνοντας τον πλουραλισμό και τον εναγκαλισμό
όλων των τομέων και κατευθύνσεων του ευρύτερου χώρου της μουσικολογίας. Εκεί, λοιπόν, όπου η εξειδίκευση χαράζει όρια και μέσα από μια συγκεκριμένη
μεθοδολογία “εμβαθύνει”, η Πολυφωνία αποτελεί το πεδίο
της γόνιμης συνύπαρξης και της διαλεκτικής προσέγγισης των επιμέρους
κλάδων της επιστήμης αυτής, έχοντας ως κύριο στόχο την ουσία κάθε
ποιοτικής έκφανσης της μουσικής τέχνης.
Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζεται μια διευρυμένη θεματολογία, η οποία
εκφράζεται μέσα από τη δημοσίευση άρθρων σχετικών με τους τρεις
βασικούς κλάδους της μουσικολογίας: την Ιστορική Μουσικολογία, τη
Συστηματική Μουσικολογία και την Εθνομουσικολογία, όπως επίσης και
με το πεδίο της μουσικής πρακτικής. Ευπρόσδεκτα είναι επίσης άρθρα
που εξετάζουν τη σχέση της μουσικής με τις άλλες τέχνες, όπως τη
λογοτεχνία, τις εικαστικές τέχνες, το θέατρο, τον κινηματογράφο,
το χορό, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα επιδεικνύεται για μεταφράσεις
σημαντικών ξενόγλωσσων κειμένων από τον ευρύτερο μουσικολογικό χώρο. Είναι σημαντικό να τονισθεί ακόμη ότι το περιοδικό ανοίγει δίαυλους
επικοινωνίας με ερευνητές του εξωτερικού, στο πλαίσιο μιας διαρκούς
ενημέρωσης για τις τρέχουσες μουσικολογικές εξελίξεις.
Επιπλέον, η Πολυφωνία θεωρεί αυτονόητη υποχρέωσή της την ενθάρρυνση
και την προβολή της έρευνας γύρω από την ελληνική έντεχνη δημιουργία
και τους Έλληνες συνθέτες, καθώς επίσης και την ενασχόλησή της με
επίκαιρα μουσικά θέματα, φιλοξενώντας τις απόψεις αξιόλογων προσώπων
από το χώρο αυτό, μέσα από συνεντεύξεις και σχόλια.
Απευθυνόμενη όχι μόνο στους μουσικούς και μουσικολόγους, αλλά και σ’ ένα ευρύτερο
καλλιεργημένο κοινό, η Πολυφωνία επιδιώκει το κέντρισμα του ενδιαφέροντος,
την παροχή ερεθισμάτων, τον προβληματισμό και την εν γένει διεύρυνση
του γνωστικού ορίζοντα μέσα από τη διατήρηση μιας βασισμένης σε
επιστημονικά κριτήρια συζήτησης.
O
κύριος αρωγός του περιοδικού, ο εκδοτικός οίκος “Κουλτούρα”,
αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή αυτή την προσπάθεια και προσφέρθηκε
να την υλοποιήσει, αποτελώντας έτσι πρότυπο εκδότη με όραμα και
ευαισθησία. Το λιγότερο που μπορεί να κάνει το περιοδικό είναι να
τον ευχαριστήσει θερμά.
|