αρχ. σελίδασυντακτική ομάδατρέχον τεύχοςπροηγ. τεύχηαναζήτησηοδηγίεςεπικοινωνίαenglish

 

τεύχος 16
(Άνοιξη 2010)

περιεχόμενα

περιλήψεις

βιογραφικά

βιογραφικά

 

Nicolae Gheorghiţă

 

Διατελεί Αναπληρωτής Καθηγητής στο Εθνικό Πανεπιστήμιο Μουσικής του Βουκουρεστίου (από το 1999) και υπηρετεί ως αξιωματικός στην Στρατιωτική Μουσική. Γεννήθηκε το 1971 στην Κομητεία της Κωνστάντζας, αποφοίτησε από τους τομείς “Βυζαντινής Μουσικής” (1996) και “Μουσικολογίας” (1998) του Εθνικού Πανεπιστημίου Μουσικής και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο ίδιο ίδρυμα (μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών, 1996-1997· διδακτορικό δίπλωμα, 2005), καθώς επίσης στην Αθήνα με τον Γρηγόριο Στάθη και τον Λυκούργο Αγγελόπουλο (1997-1998), στην Θεσσαλονίκη με τον Αντώνιο Αλυγιζάκη (2003-2004), στο Cambridge με την Ruth Davis (2006, 2009) και στην Αγία Πετρούπολη (2009). Είναι δεύτερος χοράρχης της βυζαντινής χορωδίας «Ψαλμωδία» του Εθνικού Πανεπιστημίου Μουσικής του Βουκουρεστίου και μέλος της Ενώσεως Συνθετών και Μουσικολόγων της Ρουμανίας (2001).

Συγγραφέας τεσσάρων τόμων (Sebastian Barbu-Bucur – μονογραφία, εκδ. PIC-ART Press & Design, Βουκουρέστι, 2000· Chinonicul duminical în perioada post-bizantină. Liturgică şi muzică, εκδ. Sophia, Βουκουρέστι, 2007 και 2009· Το Αναστασιματάριο του Διονυσίου Φωτεινού, Αθήνα, 2009· Antichitatea creştină şi muzica ei, εκδ. Sophia, Βουκουρέστι, 2009 – υπό έκδοση) και 20 και πλέον μελετών στην ρουμανική, την αγγλική και την ελληνική γλώσσα, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν υποβληθεί σε εθνικά και διεθνή συνέδρια μουσικολογίας και βυζαντινών σπουδών (στην Ελλάδα, τις Κάτω Χώρες, την Φινλανδία, την Αυστρία, την Αγγλία και την Ρουμανία).

 

  

Αναστασία Κακάρογλου

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και διπλωματούχος πιάνου του Αττικού Ωδείου Αθηνών. Είναι υπότροφος του ΙΚΥ και εκπονεί διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα «Γάλλοι ερευνητές της ελληνικής μουσικής στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού». Εργάζεται ως εκπαιδευτικός μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

 

  

Μαγδαληνή Καλοπανά

 

Η Μαγδαληνή Καλοπανά (Αθήνα, 1976) σπούδασε Μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (1993-1998). Έπειτα από δεκαετή έρευνα και με την αρωγή του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, ολοκλήρωσε το Νοέμβριο του 2008 τη διδακτορική διατριβή της με τίτλο Δημήτρης Δραγατάκης: Κατάλογος Έργων (Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών). Ως μουσικολόγος έχει συνεργαστεί με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Τομέας Εκδόσεων, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη»), το Γ΄ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (μουσικολογική επιμέλεια – παραγωγή των κύκλων εκπομπών: «Με αφορμή ένα τραγούδι» και «Τροχιά στον κόσμο»), την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών (Έργα για ορχήστρα ελλήνων μουσουργών αρ. 1, Λύρα, 2004, κ.ά.), το Σύλλογο Φίλων Δ. Δραγατάκη (Δραγατάκης Δημήτρης. Μουσική Δωματίου Ι, Ίριδα, 2005, και πολυάριθμα προγράμματα συναυλιών) και με άλλους φορείς σε διάφορες παρουσιάσεις και εκδόσεις (Dragatakis Dimitris. Complete Solo Piano Music, Naxos, 2008, κ.ά.). Έχει συμμετάσχει στα διεθνή συνέδρια: “Musical folklore as a vehicle?” (Βελιγράδι, 2008), “2nd International Conference for Ph.D. Music Students” (Θεσσαλονίκη, 2009), «Ελληνική μουσική δημιουργία του 20ού αιώνα για το λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες» (Μ.Μ.Α., Αθήνα, 2009) και “Beyond the centers: Musical avant gardes since 1950” (Θεσσαλονίκη, 2010). Κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά μουσικά και μουσικολογικά περιοδικά.

 

 

Απόστολος Κώστιος

 

Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά και πιάνο στο Ελληνικό Ωδείο, τραγούδι στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, Ιστορία της Τέχνης, Φιλοσοφία και Μουσικολογία στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης. Το 1980 αναγορεύτηκε Διδάκτωρ Φιλοσοφίας (Μουσικολογίας) του Πανεπιστημίου της Βιέννης.

Δίδαξε στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών και παράλληλα ήταν μουσικοκριτικός της αθηναϊκής εφημερίδας Δημοκρατική Αλλαγή. Το 1992 εξελέγη Αναπληρωτής Καθηγητής και το 1998 Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών (Μουσικολογίας). Έχει συνεργαστεί με το Α΄ και το Γ΄ Πρόγραμμα της ΕΡΤ, καθώς και με την Αυστριακή Ραδιοφωνία ως επιστημονικός σύμβουλος και παραγωγός σε οκτακόσιες και πλέον εκπομπές. Έχει πραγματοποιήσει διαλέξεις και ανακοινώσεις σε διεθνή μουσικολογικά συνέδρια και έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στις Γενικές Συνελεύσεις του International Music Council – UNESCO, ενώ διετέλεσε Πρόεδρος του ελληνικού τμήματος του διεθνούς αυτού οργανισμού από το 1998 έως τη διάλυσή του (2009). Ανήκει στην Ολομέλεια της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO. Με δική του πρωτοβουλία θεσπίστηκε το «Ελληνικό Βραβείο Μουσικής – UNESCO». Έχει ιδρύσει τον «Σύλλογο των Φίλων της Ελληνικής Μουσικής Βιβλιοθήκης, του Μουσείου και Αρχείου Έντεχνης Ελληνικής Μουσικής» (1991), του οποίου εξελέγη και έκτοτε επανεκλέγεται Πρόεδρος. Επίσης, δημιούργησε το «Αρχείο και Κέντρο Τεκμηρίωσης της Ελληνικής Μουσικής» (Α.Κ.Τ.Ε.Μ.), το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη «Συλλογή Δ. Μητρόπουλος» και με τη στήριξη του οποίου πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα και σε μεγάλα μουσικά κέντρα του εξωτερικού εκθέσεις με θέμα «Δ. Μητρόπουλος – Ζωή και έργο» (Αθήνα, Μιλάνο, Βιέννη, Ν. Υόρκη, Ναύπλιο, Βόλος, Μόσχα, Πάτρα κ.α.). Διετέλεσε Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Ελληνικής Λυρικής Σκηνής το διάστημα 1999-2006. Από το 1981 έως το 2009 προσέφερε τις υπηρεσίες του ως «Σύμβουλος Καθηγητής» του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης».

Κέντρο του ερευνητικού του ενδιαφέροντος αποτελεί η ελληνική μουσική. Είναι επιστημονικός υπεύθυνος ή επιστημονικός συνεργάτης ερευνητικών προγραμμάτων, όπως των: «Έκδοση κειμένων και τεκμηρίων βιογραφίας του Μ. Καλομοίρη», «Η Ιστορία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών», «Corpus των μουσικοκριτικών σημειωμάτων του Μ. Δούνια», «Εντοπισμός και συλλογή κειμένων σε εφημερίδες και περιοδικά σχετικών με την ελληνική μουσική ζωή από τα μέσα του 19ου αι. έως τα μέσα του 20ού αι.», «Ψηφιοποίηση του Αρχείου της Ε.Λ.Σ.» κ.ά. Στον Απόστολο Κώστιο οφείλεται η αφύπνιση του ενδιαφέροντος για το συνθετικό έργο του Μητρόπουλου και –σε μεγάλο βαθμό– η προώθηση γενικά της έντεχνης ελληνικής μουσικής στο εξωτερικό. Καθιέρωσε το πανεπιστημιακό σεμινάριο «Βιογράφηση ζώντων ελλήνων συνθετών». Έχει συγγράψει τα έργα: Τα πενήντα χρόνια της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, 1931-1981 (1981)· Δημήτρης Μητρόπουλος (1985 / Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών)· Dimitri Mitropoulos (Φλωρεντία 2003)· Κείμενα Δ. Μητρόπουλου – Σχόλια Α. Κώστιου (1997)· Κατάλογος Έργων Δ. Μητρόπουλου (1997)· Το στοιχείο της θεατρικότητας στο έργο του Δ. Μητρόπουλου (1997)· Μουσικολογικά Ι (1999)· Μέθοδος Μουσικολογικής Έρευνας (2001)· Τα 75 χρόνια της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, 1931-2006 – Από το Χρονικό στην Ιστορία (2007 / Βραβείο της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, 2008). Επίσης, μουσικά λήμματα της εγκυκλοπαίδειας Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό, δοκίμια για όπερες που ανέβηκαν στην Ε.Λ.Σ., άρθρα σε ελληνικές και ξένες εφημερίδες και περιοδικά. Έχει μεταφράσει λιμπρέτα όπερας και μουσικά συγγράμματα (Πολ Γκρίφιθς, Μοντέρνα μουσική, 1993· Βίκτωρ Φουξ, Η τέχνη του τραγουδιού και η τεχνική της φωνής, 1999). Έχει επιμεληθεί κριτικές εκδόσεις συνθετικών έργων του Μητρόπουλου, τον τόμο «Μουσική» της Εκπαιδευτικής Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας (Εκδοτική Αθηνών), δισκογραφικές εκδόσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ιδρυτής και επιστημονικός υπεύθυνος της σειράς «Ελληνικές Μουσικολογικές Εκδόσεις» (οκτώ τίτλοι / εκδ. Panas Music, Παπαγρηγορίου & Νάκας). Είναι μέλος της συμβουλευτικής επιστημονικής επιτροπής των περιοδικών Μουσικολογία και Μουσικός Λόγος. Πρότεινε την ίδρυση και είναι μέλος της Τιμητικής Επιτροπής του διεθνούς οργανισμού διεύθυνσης ορχήστρας και σύνθεσης «Δημήτρης Μητρόπουλος». Συμμετέχει στην πρωτοβουλία για την ίδρυση του «Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής» στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει αναλάβει τον συντονισμό και την επιστημονική επιμέλεια των εκδηλώσεων του «2010, Έτος Δημήτρη Μητρόπουλου – 50 χρόνια μετά…».

Το Υπουργείο Παιδείας της Αυστρίας του απένειμε το 1988 τον τίτλο του «Professor». Το 2003 αναγορεύτηκε Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 2004 αναγορεύτηκε Επίτιμο Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, σε αναγνώριση της προσφοράς του στην ελληνική μουσική. Το 2009 αναγορεύτηκε Επίτιμος Πρόεδρος του Greek National Music Council – UNESCO.

 

 

Καίτη Ρωμανού

 

Η Καίτη Ρωμανού είναι μουσικολόγος, διδάκτωρ μουσικολογίας (Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών), με Master of Music στην μουσικολογία (Indiana University, Bloomington, Indiana, Η.Π.Α.). Από το 1993 διδάσκει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ήταν μουσικοκριτικός στην εφημερίδα Η Καθημερινή (1974-1986). Δίδαξε σε ωδεία της Αθήνας, του Άργους, της Καλαμάτας και του Βόλου.

Είναι επιστημονική υπεύθυνη της ελληνικής ομάδας εργασίας του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale / Retrospective Index to Music Periodicals, 1800-1950) και μέλος της συμβουλευτικής επιστημονικής επιτροπής του περιοδικού Μουσικολογία.

Έχει δημοσιεύσει πολλά επιστημονικά άρθρα και κεφάλαια (σε περιοδικά και συλλογικές εκδόσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού), καθώς και τα βιβλία: Εθνικής Μουσικής Περιήγησις. 1901-1912, 2 τόμοι (Κουλτούρα, Αθήνα 1996)· Ιστορία της Έντεχνης Νεοελληνικής Μουσικής (Κουλτούρα, Αθήνα 2000)· Η Ελληνική μουσική στους Ολυμπιακούς Αγώνες και τις Ολυμπιάδες (1858-1896) (Υπουργείο Πολιτισμού / Κουλτούρα, Αθήνα 2004)· Η μουσική βιβλιοθήκη της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας (Κουλτούρα, Αθήνα 2004)· Έντεχνη Ελληνική Μουσική στους Νεότερους Χρόνους (Κουλτούρα, Αθήνα 2006). Είναι επίσης επιμελήτρια της τρίγλωσσης συλλογικής έκδοσης Aspects of Greek and Serbian Music (Ορφεύς, Αθήνα 2007).

 

 

Γιώργος Σακαλλιέρος

 

Ο Γιώργος Σακαλλιέρος γεννήθηκε στη Γερμανία το 1972. Είναι λέκτορας ιστορικής μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με έμφαση στη μελέτη της νεοελληνικής μουσικής (19ος-20ός αι.). Είναι διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (2005) και αριστούχος απόφοιτος του αντίστοιχου τμήματος του Α.Π.Θ. (1996). Επίσης, είναι διπλωματούχος σύνθεσης, ανωτέρων θεωρητικών (τάξη Α. Μπαλτά) και κιθάρας από το Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης. Έχει πραγματοποιήσει επιστημονικές ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια μουσικολογίας και ελληνικής φιλολογίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει δημοσιεύσει ελληνικά και ξενόγλωσσα επιστημονικά άρθρα. Ως συνθέτης, έχει γράψει έργα για ορχήστρα, ορχήστρα και χορωδία, σύνολα μουσικής δωματίου, φωνητικά σύνολα αλλά και για σόλο όργανα. Έχει κερδίσει το Α΄ βραβείο στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Σύνθεσης «στη μνήμη Δ. Δραγατάκη» της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών (2004) και έργα του έχουν παιχθεί σε Αθήνα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών) και Θεσσαλονίκη. Είναι τακτικό μέλος της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρίας (International Musicological Society / IMS) και της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.

 

 

Ιωάννης Φούλιας

 

Λέκτορας «Συστηματικής Μουσικολογίας. Θεωρίας της Μουσικής (18ου-19ου αιώνος)» στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (προσωπική ιστοσελίδα: http://users.uoa.gr/~foulias). Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Μαθήματα μουσικής ξεκίνησε το 1989 στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας, απ’ όπου έλαβε τα πτυχία Αρμονίας (1994), Αντιστίξεως (1996), Φούγκας (1998) και Πιάνου (1998). Το 1994 εισήχθη στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, από το οποίο απεφοίτησε ως αριστούχος το 1999 και στο οποίο υποστήριξε επιτυχώς την διδακτορική του διατριβή στην μουσικολογία το 2005 (Αργά μέρη σε μορφές σονάτας στην κλασσική περίοδο. Συμβολή στην εξέλιξη των ειδών και των δομικών τύπων μέσα από τα έργα των Haydn, Mozart και Beethoven). Είναι μέλος της Συντακτικής και της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού Πολυφωνία και μέλος της Γραμματείας Σύνταξης του περιοδικού Μουσικολογία. Έχει επίσης συμμετάσχει στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα RIPM, σε επιστημονικές ημερίδες και διεθνή συνέδρια, έχει δημοσιεύσει πρωτότυπα άρθρα και μεταφράσεις σε μουσικολογικά και μουσικά περιοδικά καθώς και σε άλλες επιστημονικές εκδόσεις, και έχει συνεργασθεί επί σειρά ετών με τον Τομέα Εκδόσεων του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ως συντάκτης σημειωμάτων σε προγράμματα συναυλιών.

 

 

 
© 2002-2018 Περιοδικό Πολυφωνία