αρχ. σελίδασυντακτική ομάδατρέχον τεύχοςπροηγ. τεύχηαναζήτησηοδηγίεςεπικοινωνίαenglish

 

τεύχος 14
(Άνοιξη 2009)

περιεχόμενα

περιλήψεις

βιογραφικά

βιογραφικά

 

Αναστασία Κακάρογλου

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και διπλωματούχος πιάνου του Αττικού Ωδείου Αθηνών. Είναι υπότροφος του ΙΚΥ και εκπονεί διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα «Γάλλοι ερευνητές της ελληνικής μουσικής στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού». Εργάζεται ως εκπαιδευτικός μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

 

  

Χρήστος Ηλ. Κολοβός

 

Ο Χρήστος Κολοβός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979 και κατάγεται από μουσική οικογένεια. Είναι διπλωματούχος βιολιού από το Ωδείο Αθηνών (τάξη Ι. Τζουμάνη, 2002) και κάτοχος Bachelor of Music από το Prins Claus Conservatorium του Hanzehogeschool του Groningen της Ολλανδίας (τάξη Florian Donderer, 2007). Στο Ωδείο Αθηνών παρακολούθησε μαθήματα ανωτέρων θεωρητικών με τον Π. Κούκο. Έχει λάβει μέρος ενεργά σε σεμινάρια βιολιού των Carolyn Stuart, Diana Ligeti κ.ά. και έχει πάρει μαθήματα από τους Grigory Zhislin και Harald Thedéen. Παρακολούθησε μαθήματα διεύθυνσης ορχήστρας με τον Οδυσσέα Δημητριάδη (1998-1999) και τον Ολλανδό Lucas Vis του Conservatorium van Amsterdam (2007). Από το Σεπτέμβρη του 2008, σπουδάζει διεύθυνση ορχήστρας στο Fontys Conservatorium van Tilburg με τον Arjan Tien. Επίσης, φοιτά στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Διετέλεσε μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας Καλαμάτας (1998-2003) και έχει συνεργασθεί με διάφορα σύνολα, δίνοντας συναυλίες σε πολλές πόλεις της Ελλάδας. Επίσης, συνεργάσθηκε με την Ε.Λ.Σ. σε διάφορες παραγωγές της και με διάφορα άλλα σύνολα, ορχηστρικά και μουσικής δωματίου, εμφανιζόμενος σε Ελλάδα, Τουρκία, Ολλανδία και Γερμανία, ενώ έχει δώσει και ατομικά ρεσιτάλ σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και της Ολλανδίας. Ιδρυτικό μέλος και πρώτο βιολί του «Κουαρτέττου Εγχόρδων Κυδωνιάτης», με συναυλίες στη Σπάρτη, τον Πύργο, την Πάτρα και στο Διεθνές Φεστιβάλ Σύμης. Την περίοδο 2003-2008 αποτέλεσε μόνιμο ντούο με τον πιανίστα Τίτο Γουβέλη. Έχει δώσει σε πρώτη παγκόσμια, πρώτη πανελλήνια και πρώτη ολλανδική εκτέλεση αρκετά έργα ελλήνων συνθετών.

Κατά καιρούς έχει διοργανώσει και επιμεληθεί καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και συναυλίες για διάφορους έλληνες συνθέτες· ειδικότερα για τον Κωνσταντίνο Κυδωνιάτη (1908-1996), το αρχείο του οποίου επιμελήθηκε την περίοδο 1998-2008. Έχει συντάξει και επιμεληθεί τον «Πλήρη και Λεπτομερειακό Κατάλογο των Έργων» του, μέρος του οποίου δημοσίευσε στην Πολυφωνία (τ. 4). Ακόμη, συνεργάσθηκε με τον Τ. Καλογερόπουλο, στο επτάτομο Λεξικό του της Ελληνικής Μουσικής (εκδ. Γιαλλελής) και στο Λεύκωμα για τα 60χρονα της Κ.Ο.Α. Προϊστορία και Ιστορία της Κ.Ο.Α., καθώς και με το Γ. Κατραλή, στη βιο-εργογραφία του Κ. Κυδωνιάτη (εκδ. Παρουσία). Έχει εργασθεί ως ηχολήπτης και από το 2006 συνεργάζεται με τον μουσικό εκδοτικό οίκο Μ. Νικολαΐδης – εκδόσεις “Orpheus” ως επιμελητής εκδόσεως έργων του Κ. Κυδωνιάτη. Τη διετία 2003-2005 αρθρογραφούσε σε τοπική εφημερίδα του Δήμου Καλλιθέας. Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στον ημερήσιο τύπο και σε διάφορα μουσικά περιοδικά (Ριζοσπάστης, Αντίφωνον, Πολύτονον, κ.ά.). Δίδαξε στο Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Ιλίου (2001-2003). Τέλος, την περίοδο 2007-2008 διετέλεσε εξάρχων της Amsterdam Symphonie OrkestCon Brio.

 

  

Πάρις Κωνσταντινίδης

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε βιολί, αρμονία και αντίστιξη στο Εθνικό Ωδείο και φούγκα στο Δημοτικό Ωδείο Αργυρούπολης. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου και εκπονεί διδακτορική διατριβή πάνω στις σχέσεις μουσικής και πολιτικής, υπό την επίβλεψη της Ολυμπίας Ψυχοπαίδη-Φράγκου.

 

 

Risto Pekka Pennanen

 

Ο Risto Pekka Pennanen εργάζεται ως ερευνητής (research fellow) στο Collegium for Advanced Studies του Ελσίνκι. Είναι εθνομουσικολόγος και ιστορικός των ιδεών, με ειδίκευση στα Βαλκάνια. Ο Pennanen έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο του Tampere (Φινλανδία) και έχει υπάρξει υπότροφος “Alexander von Humboldt” στο Τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Georg-August στο Göttingen (Γερμανία) και ερευνητής στη Σχολή Ανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Έχει δημοσιεύσει εργασίες για διάφορες μουσικές παραδόσεις των Βαλκανίων, και ειδικά της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Βοσνίας, καθώς και για ζητήματα που αφορούν στη δισκογραφία, τη μουσική βιομηχανία και την κανονιστική μουσική ιστορία της βαλκανικής χερσονήσου. Η τρέχουσα ερευνητική του εργασία έχει τον τίτλο «Αποικιοκρατικές αναπαραστάσεις και επιστήμη: μουσική και γραφειοκρατία την περίοδο της αυστρο-ουγγρικής κυριαρχίας (1878-1918) στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη».

 

 

Καίτη Ρωμανού

 

Η Καίτη Ρωμανού είναι μουσικολόγος, διδάκτωρ μουσικολογίας (Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών), με Master of Music στην Μουσικολογία (Indiana University, Bloomington, Indiana, Η.Π.Α.). Από το 1993 διδάσκει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ήταν μουσικοκριτικός στην εφημερίδα Η Καθημερινή (1974-1986). Δίδαξε σε ωδεία της Αθήνας, του Άργους, της Καλαμάτας και του Βόλου.

Είναι επιστημονική υπεύθυνη της ελληνικής ομάδας εργασίας του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale / Retrospective Index to Music Periodicals, 1800-1950) και μέλος της συμβουλευτικής επιστημονικής επιτροπής του περιοδικού Μουσικολογία.

Έχει δημοσιεύσει πολλά επιστημονικά άρθρα και κεφάλαια (σε περιοδικά και συλλογικές εκδόσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού), καθώς και τα βιβλία: Εθνικής Μουσικής Περιήγησις. 1901-1912, 2 τόμοι (Κουλτούρα, Αθήνα 1996)· Ιστορία της Έντεχνης Νεοελληνικής Μουσικής (Κουλτούρα, Αθήνα 2000)· Η Ελληνική μουσική στους Ολυμπιακούς Αγώνες και τις Ολυμπιάδες (1858-1896) (Υπουργείο Πολιτισμού / Κουλτούρα, Αθήνα 2004)· Η μουσική βιβλιοθήκη της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας (Κουλτούρα, Αθήνα 2004)· Έντεχνη Ελληνική Μουσική στους Νεότερους Χρόνους (Κουλτούρα, Αθήνα 2006). Είναι επίσης επιμελήτρια της τρίγλωσσης συλλογικής έκδοσης Aspects of Greek and Serbian Music (Ορφεύς, Αθήνα 2007).

 

 

Γιάννης Σβώλος

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955. Κριτικός μουσικής και τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας Ελευθεροτυπία από το 1996, όπως επίσης του εξειδικευμένου μηνιαίου βρετανικού περιοδικού Opera από το 2006. Παρακολουθεί τακτικά συναυλίες και παραστάσεις όπερας σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις στην Ελλάδα (Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Εθνική Λυρική Σκηνή, Ορχήστρα της ΕΡΤ, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, Φεστιβάλ Αθηνών, Φεστιβάλ Ναυπλίου, Φεστιβάλ Ρόδου κ.λπ.). Παρακολουθεί επίσης μείζονα διεθνή μουσικά γεγονότα και προγράμματα διεθνών μουσικών φεστιβάλ (Μπάυροϋτ, Ζάλτσμπουργκ, Πέζαρο, Ίνσμπρουκ, Μόναχο, Μπρέγκεντς, Γκλάιντμπερν, Βερολίνο κ.α.). Εκτός από κείμενα μουσικοκριτικής έχει δημοσιεύσει στην Ελευθεροτυπία συνεντεύξεις, δισκοκριτικές, απολογισμούς και κείμενα ευρύτερης μουσικής θεματικής.

Με την μουσικοκριτική ασχολείται από το 1994. Έχει συνεργαστεί με μηνιαίες περιοδικές εκδόσεις (Audio 1994-1996, Περίτεχνο, Echo & Artis 2002-2003, High-Lights 2004-2009) και έχει συνεισφέρει εκτεταμένα δοκίμια σε έντυπα ετησίων απολογισμών (Επίλογος 2002-2006, High-Lights 2004-2009). Παρακολουθεί τακτικά την δισκογραφία και την βιβλιογραφία της ελληνικής έντεχνης μουσικής. Υπήρξε συνεργάτης της εφημερίδας Καθημερινή (2001-2005) στο πλαίσιο πλειάδας ενθέτων κυριακάτικων αφιερωμάτων που σχετίζονταν με την κλασική μουσική. Έχει συνεργαστεί με το Γ΄ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (1994-2003) ως παραγωγός, επιμελητής και παρουσιαστής τεσσάρων σειρών εκπομπών (σε συνολικά περισσότερες από 100 αναμεταδόσεις) που περιστρέφονται γύρω από τον άξονα Μουσική – Ιστορία – Κοινωνία. Συγγράφει κείμενα στα προγράμματα συναυλιών διαφόρων θεσμών (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Φεστιβάλ Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Ωνάσειο, Αττική Πολιτιστική Εταιρεία, Όπερα Θεσσαλονίκης). Συμμετείχε στην τριμελή επιτροπή που ήταν υπεύθυνη για την παραγωγή της σειράς 12 δίσκων ακτίνας «Αντίς για όνειρο» με έργα ελλήνων συνθετών, για λογαριασμό της Ανώνυμης Εταιρίας Προβολής του Ελληνικού Πολιτισμού, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας 2001-2004. Έχει προσκληθεί από τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών των Πανεπιστημίων Αθηνών και Μακεδονίας ως ομιλητής σε ημερίδες με αντικείμενο την μουσικοκριτική. Υπήρξε μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών από το 1998 έως το 2006, οπότε και αποχώρησε.

Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Αρχιτεκτονική Τοπίου στις ΗΠΑ. Έχει εργαστεί στο Υπουργείο Πολιτισμού (Αναστηλωτικό Έργο Μνημείων Επιδαύρου, 1986-1992) και στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (Τμήμα Τρισδιάστατων Γραφικών, Αρχείο Μνημείων Μικράς Ασίας, 1995-2000).

 

 

Αγγελική Σκανδάλη

 

Η Αγγελική Σκανδάλη, κρητικής καταγωγής, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, ενώ έζησε επί μακρόν και στην Θεσσαλονίκη. Διδάχθηκε ωδική και αρμονία στο Ελληνικό Ωδείο της Αθήνας (τάξη Δημητρίου Ράπτη) και αντίστιξη και φούγκα στο Μουσικό Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης (τάξη Άλκη Μπαλτά). Κατέχει πτυχίο ενοργάνωσης μπάντας από το Ελληνικό Ωδείο (τάξη Ι. Καστρινού), ενώ παρακολουθεί μαθήματα διεύθυνσης ορχήστρας στο Ωδείο Αθηνών (τάξη Λουκά Καρυτινού).

Είναι αριστούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές Ανάλυσης Όπερας στο Πανεπιστήμιο του Leeds της Μεγάλης Βρετανίας. Από το 2007 είναι υποψήφια διδάκτωρ της Ιστορικής Μουσικολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Είναι συγγραφέας του βιβλίου Η πορεία της όπερας στην Ελλάδα του 19ου αιώνα σε σχέση με τη συγκρότηση του αστικού χώρου (εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2001). Έχει επίσης δημοσιεύσει άρθρα σχετικά με την καλλιέργεια της όπερας στην Ελλάδα κατά τον 19ο και τον 20ό αιώνα, καθώς και μεταφράσεις ξενόγλωσσων μουσικολογικών κειμένων. Ακόμα, έχει γράψει το βιβλίο Α με τόνο στη μουσική για την διδασκαλία μουσικής γραφής και ανάγνωσης σε ατονικό στυλ στις ηλικίες των 8-14 ετών. Τελευταίως εξασκείται στο λυρικό τραγούδι και ασχολείται με την σύνθεση.

 

 

Ιωάννης Φούλιας

 

Διδάκτωρ μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (προσωπική ιστοσελίδα: http://users.uoa.gr/~foulias). Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Μαθήματα μουσικής ξεκίνησε το 1989 στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας, απ’ όπου έλαβε τα πτυχία Αρμονίας (1994), Αντιστίξεως (1996), Φούγκας (1998) και Πιάνου (1998). Το 1994 εισήχθη στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, από το οποίο απεφοίτησε ως αριστούχος το 1999 και στο οποίο υποστήριξε επιτυχώς την διδακτορική του διατριβή στην μουσικολογία το 2005 (Αργά μέρη σε μορφές σονάτας στην κλασσική περίοδο. Συμβολή στην εξέλιξη των ειδών και των δομικών τύπων μέσα από τα έργα των Haydn, Mozart και Beethoven). Είναι μέλος της Συντακτικής και της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού Πολυφωνία και μέλος της Γραμματείας Σύνταξης του περιοδικού Μουσικολογία. Έχει επίσης συμμετάσχει στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα RIPM, σε επιστημονικές ημερίδες και διεθνή συνέδρια, έχει δημοσιεύσει πρωτότυπα άρθρα και μεταφράσεις σε μουσικολογικά και μουσικά περιοδικά καθώς και σε άλλες επιστημονικές εκδόσεις, και έχει συνεργασθεί επί σειρά ετών με τον Τομέα Εκδόσεων του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ως συντάκτης σημειωμάτων σε προγράμματα συναυλιών.

 

 

 
© 2002-2018 Περιοδικό Πολυφωνία